Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies? ZGODA
skolios.pl • Zobacz wątek - Metoda Urszuli Hoppe
  
» SKOLIOZA FORUM WAD POSTAWY » Specjalne metody leczenia

Zaloguj | Zarejestruj

Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

3 sty 2011, o 23:22

Offline
mgr. fizjoterapii
Avatar użytkownika
Dołączył(a): 21 lip 2006, o 11:17
Posty: 283

METODA URSZULI HOPPE


Doktor Urszula Hoppe – twórca metody trójpłaszczyznowo – osiowej sformułowała biomechaniczne kryteria oceny postawy.
Według tych kryteriów człowieka rozpatrujemy jako prostopadłościan prawidłowej postawy, w którym odchylenie od osi ciała stanowi o tym, jaka jest postawa naszego dziecka. Obserwowane zmiany w obrębie prostopadłościanu prawidłowej postawy i odchylenia od osi ciała wskazują, że ćwiczeniami korygującymi należy objąć całą sylwetkę dziecka.

Metoda nosi nazwę trójpłaszczyznowo – osiowa, ponieważ dziecko ćwiczy jednocześnie we wszystkich trzech płaszczyznach: czołowej, strzałkowej i poprzecznej, zachowując prawidłowe osie.

Możliwe to jest z zastosowaniem odpowiednich przyrządów.

Charakterystyka :
Inna nazwa to gimnastyka osiowo-symetreyczna trójpłaszczyznowa GOST
Metoda ta ma zastosowanie w wadach postawy.
Zakładała ona że nieprawidłowe ustawienie stóp jest podstawa do tworzenia dysfunkcji
posturalnych , dlatego duża uwage zwraca sie w terapii na prawidłowe ustawienie konczyn
dolnych.
Metoda ta składa sie z oceny poszczególnych elementów ciała – badania oraz z czesci
terapeutycznej
Badanie :
1) Ocena symetrii (pion przedni – powinie przechodzic przez
srodek czoła , nos, brode, wciecie szyjne, wyrostek mieczykowaty, pepek,równa odległosc
miedzy kolanami i padac na czworobok podparcia ) -wszelki odstepstwa od symetrii swiadcza
o dysfunkcji
2) Ocena ustawienia osi konczyn dolnych ( powinny przebiegac od stawu biodrowego
poprzez centralna czesc stawu kolanowego po 2 palec stopy) – osie długie kkd powinny
byc równoległe wzgledem osi kregosłupa
3) Ocena rzepki ( czy centruja sie do wewnatrz czy na zewnatrz )
4) Ocena skretu osi sródstopia
5) Test Bertranda
6) Ocena chodu
Terapia :
- polega na zastosowaniu oryginalnych przyborów tzw.katowników o różnych
kształtach
• „ramka” – umożliwia korekcje głowy, obreczy barkowej i kkg
• „elka duża” – umożliwia korekcje tułowia i kkd
• „elka mała” – umożliwia symetryczne cwiczenia wyprostne kkd
• „zetka” – umożliwia symetryczna prace kkd
Cel katowników :
-utrzymanie odpowiedniej skorygowanej pozycji wyjsciowej
-umożliwiaja poprawne wykonanie cwiczenia
- pozycje wyjsciowe do cwiczen sa izolowane , tzn.niskie (leżenie tyłem) ponieważ
metoda zakłada że pozycje wysokie oraz chód powoduja pogłebienie bocznych
skrzywien oraz nieprawidłowe ustawienie kkd , odpowiednie wykonanie cwiczen
w pozycji leżenia tyłem pozwala przejsc do pozycji wyższych
- ilosc cwiczen 2-3 powtarzanych około 10-15 minut kilka razy dziennie – czas i
ilosc cwiczen jest mała ponieważ , metoda ta wymaga od pacjenta dużej
precyzyjnosci,poprawnosci,koncentracji

2
- reedukacja chodu obejmuje pewien plan :
1) prawidłowe ustawienie stóp
2) nauka odwracania stopy (piety)
3) nauka centrowania rzepek
4) chód na pietach/palcach
5) symetria chodu ( wykrok, zakrok)
6) nauka prawidłowej propulsji
Celem metody jest:
- kształtowanie odpowiedniego wysklepienia stopy
- poprawa zakresu ruchu stawów kkd
- korekcja skoliozy I rzedu
- wyrównanie ruchów lokomocyjnych (likwidacja odbjawu Trendelenburga oraz
wychyleń bocznych tułowia)



Góra Góra
  Zobacz profil
 
Twoje reklama na forum
Szczegóły postu
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników



Podobne tematy


Szukaj:
Skocz do: